Strona główna » Trzecia rocznica powstania regularnego połączenia towarowego Chengdu-Łódź

Trzecia rocznica powstania regularnego połączenia towarowego Chengdu-Łódź

przez Piotr Chodak

Skład wiozący dwadzieścia tysięcy sztuk telewizorów powoli wyjeżdża z dworca w Chengdu, stolicy prowincji Syczuan. Pędząc na zachód, po dziesięciu dniach planowo dotrze do Łodzi. Jest to pierwszy skład przewidziany do przewozu produktów konkretnej marki, od momentu uruchomienia połączenia Chengdu-Łódź w kwietniu 2013.

Już pół roku temu, we wrześniu 2015 roku, pierwszy eksportowy skład powrotny, wiozący piwo, soki owocowe, wyroby cukiernicze, wodę mineralną i inne wysokiej jakości produkty europejskie, wjechał na stację w Chengdu. Dzięki temu udało się zrealizować cel obustronnego przewozu towarów. Do dziś odbyło się już niemal 200 kursów w ramach tego połączenia.

Już od ponad dwóch lat, regularna linia cargo łącząca Syczuan i Polskę, której przejazd został w międzyczasie kilkakrotnie skrócony, stanowi najszybsze regularne połączenie towarowe między Europą, a Chinami. Jest ono także kanałem logistycznym, otwierającym Ekonomiczny Pas Jedwabnego

Wraz z otwarciem i stabilną eksploatacją tego połączenia, relacje między wiodącą ekonomicznie prowincją Syczuan w zachodnich Chinach, a Polską odnotowały znaczną intensyfikację, a Polska stała się największym partnerem gospodarczym Syczuanu w całym rejonie Europy Środkowo-Wschodniej. W 2015 roku, całkowita wartość importu i eksportu między Polską a Syczuanem wyniosła 123 000 000 dolarów, w tym 34 000 000 dolarów stanowił import z Polski, który w stosunku do roku poprzedniego odnotował wzrost 36- procentowy. Renomowane przedsiębiorstwo z Syczuanu, New Hope Liuhe Co.,Ltd zamierza zainwestować 13 000 000 dolarów w fabrykę paszy dla zwierząt, o rocznej produkcji sięgającej 300 000 ton w Polsce. W przyszłości planowane są także dalsze inwestycje w branżę hodowlaną. Zdaniem firmy: „Polska zdecydowanie posiada korzystne warunki inwestycyjne w porównanie do innych krajów regionu, zarówno jeśli chodzi o koszty pracy, prądu, wody, podatki i inne. Chcemy w oparciu o inwestycje w Polsce stopniowo uczyć się i poznawać zaawansowane europejskie standardy przemysłowe, technologie, modele zarządzania; a tym samym poprawić ogólny poziom produkcji, technologii i zarządzania w naszej firmie”. W ostatnim czasie, również Syczuan Air Separation Group zwiększa na dużą skalę współpracę z Arcelor Mittal, wiodącym producentem stali. W przyszłości sprzęt, technologie, płyny i gazy przemysłowe dostarczane przez Syczuan Air Separation Group będą miały szansę wejść na rynki polskie i europejskie. Polska i Syczuan mają nadzieję na stopniowe rozszerzanie i pogłębianie współpracy ekonomicznej i inwestycyjnej.

W ostatnich latach, korzystając z pomostu, jakim stało się połączenie towarowe Chengdu-Łódź, przyjazne relacje między Syczuanem a Polską również uległy pogłębieniu. W 2013 roku, Chengdu i Łódź, miasto będące ostatnim przystankiem na trasie przejazdu, podpisały porozumienie partnerskie i ustanowiły centra obsługi ładunków w obu miastach. W tym samym czasie otwarte zostało Regionalne Biuro Województwa Łódzkiego i Miasta Łódź w Syczuanie.

W czerwcu 2015 otwarty został Konsulat Generalny RP w Chengdu, a Ambasada RP w Chinach wraz z Departamentem Handlu Prowincji Syczuan wspólnie zorganizowały „Forum Biznesowe Polska-Syczuan”. Wydarzenie to zgromadziło ponad siedemdziesiąt przedsiębiorstw polskich i blisko dwieście przedsiębiorstw ze Syczuanu, z branż takich jak: transport i logistyka, ochrona środowiska, IT i inne. Forum stało się znakomitą okazją dla obu stron do nawiązania relacji i pogłębienia kontaktów. Współpraca między Polską, a Syczuanem objęła ponadto obszary edukacji i kultury. Uniwersytet Łódzki i Sichuan University nawiązały relacje partnerskie i rozpoczęły wieloaspektową współpracę międzynarodową. W 2015 roku, Muzeum Historii Żydów Polskich uczestniczyło w wydarzeniu poświęconym tworzeniu i rozwojowi ośrodków muzealnych, zorganizowanym w Chengdu i gromadzącym liczne grono międzynarodowych ekspertów. Podczas tego wydarzenia podpisano także memorandum o współpracy z Jianchuan Museum. Dzięki staraniom prowincji Syczuan, udało się zaznajomić mieszkańców Łodzi z bogatymi tradycjami tego regionu, takimi jak: Opera Syczuańska, sztuka parzenia herbaty, malarstwo i wieloma innych.

W ubiegłym roku, prowincja Syczuan i województwo Łódzkie podpisały memorandum, w którym wyraziły chęć wzmacniania współpracy w zakresie edukacji, kultury, wymiany studentów i kadr akademickich, pobudzenia współpracy i wymiany ekonomicznej, rozwoju regionalnego, nauk społecznych, ochrony środowiska, współpracy w odniesieniu do młodzieży, zdrowia publicznego, planowania przestrzennego i wielu innych.

W czerwcu 2015 roku nastąpiło otwarcie Konsulatu Generalnego RP w Chengdu. Jest to trzeci Konsulat Generalny na terenie Chin, a obszar jego jurysdykcji obejmuje prowincje: Syczuan, Guizhou, Yunnan, oraz miasto wydzielone Chongqing. Konsul Generalna, Katarzyna Wilkowiecka uważa że z uwagi na kluczowe położenie geograficzne, dogodny transport i logistykę, Syczuan stanowi punkt Poszerzenie zakresu współpracy między Polską a Syczuanem otwarcia na zachód. Konsulat ze swojej strony dołoży starań, aby stopniowo pobudzać i rozwijać współpracę gospodarczą między Polską, a Chinami, a zwłaszcza prowincją Syczuan.

Po uruchomienia regularnego połączenia cargo, koszt transportu kolejowego zrównał się praktycznie z kosztem transportu morskiego. Oznacza to w praktyce, że mieszkańcy obu regionów mogą wybierać z większego wachlarza importowanych produktów w niższej cenie. Szef Biura ds. Rozwoju Logistyki miasta Chengdu, Chen Zhongwei, uważa, że wraz z powstaniem i dopuszczeniem do funkcjonowania kolejowego terminalu dla samochodów importowanych, duże europejskie marki samochodowe, take jak Mercedes, czy BMW, będą w przyszłości w stanie wysyłać samochody drogą kolejową bezpośrednio do Syczuanu. Ponadto, również produkty uznanych europejskich marek, jak i produkty codziennego użytku staną się kolejnymi „pasażerami” pociągu.

Nowopowstały kanał transportowy skrócił odległość między Syczuanem, a rejonem Europy Środkowo-Wschodniej. W oparciu o niego, Syczuan poszerza kolejową sieć transportową, tworząc połączenia między Chengdu, a węzłami kolejowymi drugiego stopnia, takimi jak: Mianyang, Panzhihua, Dazhou, czy Yibin; a tym samym budując sieć wzajemnych powiązań szybkich przewozów kolejowych. Oznacza to przyspieszenie realizacji infrastruktury niezbędnej dla transportu wielomodalnego, obejmującego sieć kolejową łączącą dwa kluczowe ośrodki – Chengdu i Łódź.

Pas i Szlak
Wspomniany kanał transportowy docelowo oddziaływać będzie na terytorium całego kraju. Jest on doskonałą platformą transportową pozwalającą na transport produktów z chińskiego interioru do Europy. Ponadto, ponieważ linia kolejowa biegnie przez terytorium kilku chińskich prowincji, oraz przez kraje Azji Środkowej i Europy; umożliwia również sprawną wymianę towarową między tymi rejonami. Dzięki sile oddziaływania i zasięgu sieci linii kolejowych uda się zachęcić rejony Chin Zachodnich, Delty Rzeki Perłowej i Delty Jangcy do partycypacji w tworzeniu Kontynentalnego Mostu Euroazjatyckiego, oraz wspólnej realizacji projektu „Jednego Pasa i Jednego Szlaku”.

W dniach 17-20 marca bieżącego roku, były prezydent Polski, Bronisław Komorowski odwiedził Syczuan, a pierwszym przystankiem na jego drodze był właśnie węzeł komunikacyjny łączący obie strony, jakim jest bezpośrednie połączenie kolejowe. Komorowski podkreślił, że zarówno polskie kręgi rządowe, jak i biznesowe bardzo optymistycznie patrzą na Chiny i na prowincję Syczuan. Polska chce wykorzystać kolejowy kanał transportowy do zmniejszenia dystansu między krajami, pogłębienia wzajemnego zrozumienia, zwiększenia wymiany handlowej, intensyfikacji kontaktów między mieszkańcami, oraz aktywnego promowania bilateralnej współpracy – ekonomicznej, kulturalnej i regionalnej.

Również Syczuan uroczyście zobowiązał się, że rola bezpośredniego połączenia kolejowego, ten ważny międzynarodowy kanał logistyczny będzie nadal odgrywał niezmiernie ważną rolę w przyszłości. Przyszłość ma przynieść rozszerzenie zakresu usług, podniesienie poziomu eksploatacji, skuteczną ochronę i warunki dla zwiększenia promocji między Chinami, a państwami wzdłuż przebiegu linii kolejowej. Syczuan będzie sukcesywnie wzmacniał kooperację z Polską w zakresie ekonomii, inwestycji, nauki, kultury, turystyki i wielu innych, aby wznieść poziom współpracy bilateralnej na jeszcze wyższy poziom.

Pamiętajcie zapisać się do naszego newslettera, aby być na bieżąco z wszystkimi wiadomościami.

[FM_form id=”1″]

Komentarze

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz