Strona główna » WeChat w Państwie Środka. Kolejna szansa dla polskich przedsiębiorców.

WeChat w Państwie Środka. Kolejna szansa dla polskich przedsiębiorców.

przez Antoni Radziwiłł

Parokrotnie wspominaliśmy już o popularnym komunikatorze – WeChat (WeiXin – 微信), który z prędkością światła (od 2011 roku) stał się zaawansowaną platformą, do której można podłączyć niemal “wszystko”, rozmawiając czy wysyłając wiadomości za darmo! To tylko kwestia czasu, kiedy go Państwo ściągną na swój „mądry telefon”. Przypomnijmy parę wechatowych faktów z życia (chińskiego) wziętych.

Tekst powinien także pomóc, a może zachęcić polskich przedsiębiorców w zainwestowanie czasu i drobnych na otworzenie prywatnego konta/oficjalnego Sklepu/Grupy Przyjaciół na WeChat’cie i stworzenie nowego kanału sprzedaży czy promocji w Państwie Środka. To naprawdę bardzo prosta sprawa, a pole do popisu jest ogromne – a może nawet większe.

Podkreślmy, że artykuł o WeChat’cie niestety nie jest sponsorowany! Troszczymy się o polski biznes w Państwie Środka i ciągle szukamy nowych możliwości dla polskich przedsiębiorców. Mamy nadzieję, że temat będzie mocniej poruszony i dostrzeżony przez osoby planujące biznes w Chińskiej Republice Ludowej – ponieważ o to nam tylko chodzi.

WeChat, z 680-700 milionami aktywnych użytkowników, stał się potężnym kanałem sprzedaży on-line (OBOWIĄZKOWA LEKTURA ze wszystkimi możliwymi szczegółami). Powtórzmy, że program ten napędza sprzedaż takich kategorii, jaki odzież i produkty do pielęgnacji ciała (stanowiących 25-30% wydatków internetowych). Obsługa jest tak łatwa, że wystarczy tylko kliknąć i dokonać zakupu – w przyszłości (oby!) licznych polskich produktów!

Według danych ze strony WeChat (pamiętajmy, że aplikacja należy do firmy Tencent) przeciętnie chińscy użytkownicy spędzają 40 minut dziennie używając popularnej aplikacji. Według naszych chińsko – amatorskich obserwacji być może parokrotnie więcej! Użytkownicy oglądają liczne oferty (program umożliwia bardzo łatwe i płynne rozliczanie), rozmawiają ze znajomymi i korzystając z wielkiego wyboru opcji nie odrywają się od swojego „mądrego telefonu”. Dzięki prostej obsłudze i mobilnemu dostępie, otwierając Sklep na WeChat’cie umożliwiamy dostarczenie chińskim użytkownikom naszych konkretnych produktów (oraz ich promocja), a przy pomocy wygodnej obsłudze płatności, wszystko załatwimy sprawnie i raczej bez większych komplikacji (oczywiście nie ma na świecie rzeczy doskonałych, aplikacja ma pełno negatywnych stron – prosimy o dalsze i głębsze „rozenanie tematu”).
WeChat to jeden z największych komunikatorów i kanałów komunikacji w nowoczesnym Państwie Środka. Sklep WeChat pozwoli polskim przedsiębiorcom promować swoje produkty (oraz troszkę zwiększyć ich sprzedaż), rozsyłać informację o zniżkach i zdobywać nowych potencjalnych klientów. Wszystko to poprawi przywiązanie i przyzwyczai chińskich klientów do „polskiej” marki.
Otwarcie Sklepu WeChat nie jest trudne. Trzeba zarejestrować się on-line, następnie otrzymać swój unikalny kod QR, który po zeskanowaniu przekieruje nas do polskiego sklepu. Kod QR możemy rozsyłać lub zamieścić na naszej stronie www, opakowaniu produktu etc. Możemy wysyłać również „wizytówkę”, która po kliknięciu zaloguje nowych użytkowników do naszego oficjalnego sklepu. WeChat ma przyjazny interfejs, dzięki łatwym w obsłudze opcjom, w sekundę możemy przesyłać informacje o produktach, ceny, zdjęcia oraz rabaty. Jest też opcja płatnej reklamy, co według niektórych źródeł przynosi dostrzegalne rezultaty.

WeChat-Logo

Oprócz tego, polska firma może stworzyć “Grupę Przyjaciół” nadając jej np. nazwę swojej firmy, do której z łatwością zaprosi znajomych i nieznajomych (rozsyłając swój specjalny kod QR). Dzięki temu, za darmo możemy dodatkowo promować swoje produkty czy usługi. Zgodnie z zasadami WeChat, Grupa nie może mieć więcej niż 500 osób (podobnych Grup, możemy sami tworzyć bez żadnego limitu!). Jeżeli chcemy dodać znajomego do Grupy powyżej 100 osób, konieczne jest “podpięcie” karty bankowej do WeChat (większość chińskich użytkowników ma wyrobioną tą opcje).

WeChat to coś więcej niż typowy komunikator czy aplikacja. Jest to bardzo zaawansowana mobilna platforma społecznościowa, która obecnie ma już 700 milionów aktywnych użytkowników. Rewolucja trwa od 2011 roku i potrwa, proszę Państwa, jeszcze do “ho ho ho”, a może i dłużej. Jest to pewnie kolejna szansa dla polskich przedsiębiorców szukających możliwości w Państwie Środka. Tak, więc nadal uprawiając propagandę chińskiego e-commerce, zmuśmy się do przeanalizowania aplikacji WeChat (np. wspomniany wyżej link), i nie czekajmy zbyt długo na dostarczanie najlepszych polskich produktów i usług dla swoich chińskich klientów.

p.s.1

  1. Na WeChat’cie są już obecne “polskie sklepy” dla chińskich konsumentów jednak można policzyć je od jednego do pięciu (np. sklepy z wyrobami z bursztynu czy inne).
  2. Istnieją też ciekawe “fan page’y”, na przykład: WPHIPekin (Wydział Promocji Handlu i Inwestycji) – gdzie można dostać informacje z pierwszej ręki dotyczące polsko – chińskiej wymiany biznesowej.
  3. Warto wspomnieć o licznych Grupach zrzeszających Polonię: “Polacy w Chinach” (300 osób) – które podzielone są często na różne miasta: Pekin (227 osób), Shanghaj (296 osób) i wiele wiele innych. Tam chińska Polonia dyskutuje, kłóci się, radzi czy wymienia informacjami. Jest również grupa “Tłumaczenia – Polska i Chiny” (220 osób) gdzie można łatwo znaleźć potrzebnego tłumacza w Chinach lub Polsce (!) i za darmo otrzymać porady dotyczące języka chińskiego. W grupie “Jedno chińskie słówko” (139 osób) Polacy w miarę codziennie, dzielą się ze wszystkimi użytkownikami jednym chińskim słowem (lub wyrażeniem), dzięki czemu możemy poznać, co ciekawsze wyrazy czy chińskie związki frazeologiczne. Grupa “Chiny – Polska – Import – Export” (144 osób) cieszy się dużym zainteresowaniem, gdzie doświadczeni gracze wymieniają się kontaktami i sugestiami dotyczącymi biznesu w Państwie Środka. Jest nawet grupa “polsko – chińskie małżeństwo” (77 osób)! Czy nowo utworzona “WOŚP Shanghai 2017” – która szykuje się na zbiórkę dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Taki jest właśnie WeChat! A może inaczej – taka jest właśnie chińska Polonia!
    Zaznaczmy też, że jest wiele fanpage’ów dla samych Chińczyków, którzy mieszkają lub interesują się Polską, np. “wzpoland” (czy grupy dotyczące studiów, podróży, biznesów, życia, pracy i innych wiadomości o Polsce – oczywiście po mandaryńsku).

p.s.2

  1. WeChat dostępny jest już w 18 wersjach językowych, oczywiście w tym języku polskim.
  2. Naszym skromnym zdaniem, firmowy Sklep na Wechat’cie + sprytna promocja przed np. “chińskim dniem singla”; jedenastego Listopada (11.11) = może stać się gwarancją na umiarkowany sukces czy pomóc w zdobyciu nowych chińskich klientów.
  3. Niektóre firmy zagraniczne rezygnują z typowego Sklepu na WeChat’cie, na rzecz otworzenia wspomnianej już “Grupy Przyjaciół” lub prywatnego konta, na których prowadzą swoją działalność. Jeżeli chiński klient chciałby dokonać zakupu, przy pomocy specjalnej opcji, wysyła nam “czerwoną kopertę” (z konkretną kwotą za produkt), która po otworzeniu, automatycznie trafia do naszego elektronicznego wechatowego portfela.
  4. Jak otworzyć wechatowy sklep: http://walkthechat.com/wechat-shops/ To jest naprawdę bardzo nieskomplikowana sprawa, jednak oczywiście – tak jak każdy inny biznes – wymagająca obeznania i czasu na prowadzenie swojej działalności on-line oraz rozwiązań logistycznych.

Pamiętajmy, że tak jak wszystko, i WeChat ma swoje minusy i niebezpieczeństwa. O tym też warto poczytać i jak wcześniej wspomnieliśmy, radzimy zrobić dodatkowe „rozeznanie tematu”.

Komentarze

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz