Ikea przeprasza za swoją reklamę w Chinach, którą uznano za seksistowską. Skrytykowano w niej utrwalanie wizerunku kobiety jako gorszej tylko dlatego, że nie posiada męża.
Sytuacja kobiet
W Chinach choć zachodzą duże zmiany sytuacja kobiet wciąż nie jest łatwa. Do dziś aktualne są targi, podczas których rodzice lub dziadkowie poszukują męża dla swojej córki czy wnuczki.
Z tego też tytułu na rodzinne spotkania parter życiowy bardzo często jest wypożyczany, aby podczas wspólnych rozmów nie było niemiłych komentarzy.
IKEA przeprasza
W 30 sekundowej reklamie, matka zarzuca córce brak partnera. Wręcz wyrzeka się jej tylko dlatego, że nie przyprowadza do domu „drugiej połówki”. Dopiero niespodziewane pojawienie się mężczyzny z kwiatami zmienia nastawienie rodziców na skrajnie pozytywne. Te pół minuty wystarczyło, aby na IKEA spadła fala krytyki, co zmusiło szwedzkiego producenta do przeproszenia za reklamę. Firma wystosowała przeprosiny w języku chińskim i angielskim na swoim koncie Weibo.
„Ta reklama telewizyjna miała na celu pokazać, jak IKEA może pomagać klientom łatwo i tanio przekształcić typowy pokój dzienny w miejsce uroczystości. Celem było zachęcanie klientów do świętowania chwil w życiu codziennym”, tłumaczy się szwedzki producent.
Dodano, że firma „zachęca ludzi do prowadzenia różnych styli życia” oraz że „równość płci jest fundamentalną częścią kultury Ikea„.
Jak widać oświadczenie to jedno, a reklama wideo pokazuje coś zupełnie odwrotnego.
Choć IKEA wycofała już reklamę, w internecie wciąż trwa na jej temat dyskusja. Użytkownicy Weibo zwracają uwagę, że choć w Chinach można spotkać takie sytuacje, to nie powinno się ich podtrzymywać poprzez przekaz reklamowy. Internauci zwracają uwagę, że światowy producent powinien przynosić do Chin to co najlepsze, a nie utrwalać krzywdzące stereotypy.
Krytykowana reklama IKEA w Chinach
1 Skomenuj
Dobra reklama 😀